zondag 5 juni 2016

Het gendervrije toilet, een neutrale keuze



Vandaag las ik in de Volkskrant dat Leiden een experiment is gestart met de introductie van genderneutrale toiletten. Tegenstanders zijn bang dat in dit soort toiletten vrouwen en kinderen kunnen worden lastig gevallen door mannen. Wat is eigenlijk een genderneutraal toilet en is een dergelijk toilet wel een goed idee?

Bij elk nieuw product is het altijd maar de vraag hoeveel dit product mag kosten en of het product uiteindelijk rendabel is. In Leiden, op de universiteit wordt een genderneutraal toilet gelijk gesteld met een toilet dat geschikt is voor mannen en vrouwen, terwijl de doelgroep die men beoogt, niet bestaat uit mannen of vrouwen, maar uit vramen, mensen die geen man of vrouw zijn. Mensen die misschien niet weten wat ze zijn, of mensen die op weg zijn een ander geslacht aan te nemen, of mensen die er bewust voor hebben gekozen zowel man als vrouw te zijn. Met andere woorden: dit zogenaamde genderneutrale toilet van de Leidse universiteit is helemaal niet genderneutraal.

Ik zou ervoor pleiten een toilet te maken voor gendervrije mensen, mensen van wie niet duidelijk is welk geslacht ze uiteindelijk hebben. Hierdoor wordt iedereen op zijn wenken bediend. Vrouwen hoeven niet bang te zijn voor mannen en zowel vrouwen als mannen kunnen hun behoeften doen op de toiletten waaraan zij gewend zijn. Er zal dus een nieuw toilet moeten ontstaan. Ik noem dat het GV-toilet, afgekort GV. Geen wc, maar een gv. Dat klinkt ook goed. In plaats van dat men zegt: ik ga even naar de wc, wordt dat: ik ga even naar de gv. Dat valt niet op en impliceert toch een bewuste keuze.

Hoe ziet zo’n gv eruit? Dat weet ik niet. Ik ken geen gv’ers. Misschien moet het bestaan uit een combinatie van een pissoir en een zittoilet. Daar gaat het echter niet om, het gaat erom dat er toiletten komen waar gv’ers zich prettig voelen. Kortom: er moet geen genderneutraal toilet komen, maar een gendervrij toilet dat geschikt is voor gendervrije mensen. Een toilet voor de gv’er die zonder bezwaar kan zeggen dat hij naar de gv gaat.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Europa, een valse belofte

  Dordrecht, 04 februari 2024 In de jaren dertig van de twintigste eeuw hield Stefan Zweig drie lezingen. De eerste vond plaats in 1932 ...