zondag 25 oktober 2020

Leve de dwarsdenker, leve de complottist!

 

Willem Frederik Hermans zou ooit hebben gezegd dat helden niet geboren worden, maar gemaakt en Bertolt Brecht riep: “Wee het land dat helden nodig heeft.’ Het begrip held kent meerdere betekenissen. Een held is niet alleen hij die iemand het leven redt, maar kan ook iemand zijn die ergens voor staat, iemand die zijn principes koste wat kost verdedigt. Een held is iemand uit oude tijden, een ridder. Dergelijke helden bestaan nog steeds. Ridders bestaan, maar ze worden verguisd. We leven in een tijd waarin er slechts een waarheid mag bestaan, een systeem en het systeem maakt steeds meer gebruik van de technologie om het verzet op te sporen. Het verzet voorziet het systeem van allerlei etiketten met negatieve connotaties. Daar zijn trollen, complotdenkers, gekkies en populisten. Tegelijkertijd wordt een dwarsdenker geprezen en afgelopen jaar was de dwarsdenker zelfs het thema van de Boekenweek.

Het systeem laat toe dat er dwarsdenkers bestaan, maar tegelijkertijd dienen ze zich wel te conformeren aan het spook van de politieke correctheid. In de politiek speelt deze ontwikkeling eveneens een rol. Thierry Baudet benoemt het systeem, maar het systeem raakt aan zijn uitspraken gewend en incorporeert de nieuwe vogel als iemand met een eigen lied, zolang hij maar meezingt in het orkest.   

Een held Laatst kwam ik op YouTube een aflevering tegen van Nieuwsuur. De aflevering dateert van 17 oktober en handelde over Quanon. Ik had nog nooit van Quanon gehoord, maar leerde dat Quanon een nieuwe beweging is van mensen die menen dat de rijken en machtigen der aarde zich op grote schaal bezig houden met pedofilie. In deze uitzending ging het niet alleen om Quanon, maar werden complotdenkers geframed. Het leek mij een goed idee om mijzelf bekend te maken als complotdenker.

Als complotdenker ben ik ervan overtuigd dat de bewuste uitzending van Nieuwsuur een onderdeel vormt van een samenzweringstheorie die als doel heeft andersdenkenden belachelijk te maken. Ik zie de presentator als een schaap dat precies doet wat de overheid wil dat hij doet. Hij is niet in staat zelf te denken. Hij is als het ware een robot in dienst van het systeem. Ik neig ertoe te denken dat de overheid iedereen die niet politiek correct is, uit te willen sluiten. Voor het gemak noem ik de overheid ‘Het systeem’. Het systeem  wil burgers doen geloven dat iedereen die het systeem niet volgt, een complotdenker is. Welnu, zoals gezegd: ik ben misschien wel een complotdenker. Ik ben hoog opgeleid en beschouw mijzelf als een zelfdenker, een geus, zo iemand die zich in de 16e en 17e eeuw verzette tegen de bezetter.

De wereld kent ca. 200 landen. Er is niet een land dat van zichzelf kan zeggen dat het een perfecte democratie is. De meeste landen kennen nogal wat problemen en corruptie is als een virus dat welig tiert in de wereld, ook in Nederland. We hoeven alleen maar naar de VVD te kijken om die stelling bevestigd te zien. Er zijn wellicht een handvol landen die uitblinken door het feit dat het systeem er vrij goed werkt. De democratie is er weliswaar niet voor honderd procent aanwezig, maar de bevolking heeft voldoende mogelijkheden om misstanden aan te klagen en het rechtssysteem functioneert er redelijk. Die landen zijn Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland en de Scandinavische landen. Toch constateer ik dat het democratisch rechtssysteem erodeert. Of die afkalving van democratische waarden te maken heeft met de toename van de macht van de E.U. durf ik niet te stellen, maar ik vermoed dit wel. De E.U. begint steeds meer te lijken op de voormalige Sovjet Unie.

In de Sovjet Unie werden tegenstanders van het regime opgepakt en naar Siberië gestuurd. In Nederland worden de tegenstanders weggezet als gekkies, als complotdenkers. Dat is slechts een methode. Wanneer iemand een andere visie verspreidt dan hetgeen gebruikelijk is, bestaat de kans dat hij wordt ontslagen. Ook landen moeten het ontgelden. Polen en Hongarije worden in de media zwart gemaakt, omdat de regeringen van die landen homoseksualiteit zien als een afwijking. Kennelijk mag dat niet van Brussel. Waar is de vrijheid van meningsuiting?

In diezelfde Sovjet Unie werden de andersdenkenden dissidenten genoemd. Ik zie mijzelf als dissident en ben er trots op. De dissidenten uit de Sovjet Unie werden door Europa en het vrije westen onthaald als helden. Ik vermoed dat Solzhjenitsjin de Nobelprijs kreeg, alleen vanwege het feit dat hij schreef over de Goelag en omdat hij schreef tegen het systeem, niet per se omdat hij zo goed kon schrijven. Ik beweer niet dat hij niet kon schrijven. Schrijven kon hij wel degelijk, maar er waren wel meer goede schrijvers die op grond van hun capaciteiten eveneens recht zouden kunnen hebben op de Nobelprijs.

Nu ben ik geen Quanon-aanhanger. Ik ben immers ook nog rationalist en iemand die open staat voor alle visies en kanalen. Ik luister dagelijks naar Radio 1 en in tegenstelling tot Thierry Baudet veroordeel ik de officiële media niet. Ik neem sommige zaken aan, andere niet.  Ik neem bijvoorbeeld niet zomaar aan dat Rusland de MH-17 uit de lucht heeft geknald, terwijl dat door de officiële media voortdurend wordt beweerd. Er heeft nog niet eens een proces plaatsgevonden. Ik vind de genomen maatregelen tegen corona buitensporig en belachelijk. Enkele voorbeelden: het RIVM roept maanden lang dat mondkapjes nergens toe dienen en er is nergens aangetoond dat mondkapjes daadwerkelijk helpen, toch worden ze straks verplicht. Ten tweede stierven in 2015 meer mensen door influenza dan nu door corona. (cijfers van het RIVM) Naar mijn idee worden we gehersenspoeld. Complot? Inderdaad! Niet voor niets noem ik mijzelf een complotdenker. Mijn motto is: Denk zelf na en geloof niet alles, geloof ook niet datgene wat ik net schreef. Onderzoek alles zelf. De media doen dat niet meer, uitzonderingen daargelaten (de affaire rond belastingontduiking > Trouw, enz. Dat had echter nauwelijks gevolgen, Nederland was en is nog steeds een belastingparadijs).

Waar ik me erg veel zorgen over maak is de teloorgang van onze democratische waarden. Ik constateer dat er steeds meer censuur is. Google en Facebook verwijderen berichten die niet voldoen aan de norm. Ben ik een complotdenker als ik zoiets constateer? De reguliere media zijn hier deels schuldig aan. Zij volgen alles klakkeloos en onderzoeken vrijwel niets meer. Daarnaast kan een kind zien dat er veel mis is in de wereld. De WHO wordt door niemand gecontroleerd. De leider van die club wordt gezocht en heeft geen verstand van virussen. Een ander deel van de schuld is te vinden bij ons Parlement. Onze parlementariërs zijn vrijwel allemaal zwakkelingen. Er is hooguit een handvol mensen dat de hersenen heeft om in te zien wat er gebeurt, maar ik vermoed dat zij geen vuist kunnen maken. Ik heb te weinig kennis om te kunnen zeggen waarom dat zo is.

Wat ik wel zie is dat Hugo de Jonge niet zo slim is, dat Grapperhaus een stuk slimmer is, maar foutjes maakt en dat Mark geen visie heeft. In welk land leven wij? Laten er daarom meer dissidenten komen, meer geuzen, meer dwarsdenkers! Ontrafel de complotten en richt het complottisme op!

Dordrecht, 20 oktober 2020

Orlando Furioso

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Europa, een valse belofte

  Dordrecht, 04 februari 2024 In de jaren dertig van de twintigste eeuw hield Stefan Zweig drie lezingen. De eerste vond plaats in 1932 ...