dinsdag 18 juni 2013

Astrachan zomer 2010



Op zondag 1 juli Naar het museum geweest. We wilden graag het huis van Kustodiev zien. We zijn daar naar toe gegaan. Jij had me al vaker gezegd in officiële instanties altijd mijn mond te houden. Terwijl we bij de kassa stonden, maakte ik toch een zachte opmerking. Je had in feite al betaald, maar de kassajuffrouw merkte dat ik een buitenlander ben met als gevolg dat er meteen aan ander tarief werd gehanteerd. Onbegrijpelijk. Dat was ook al zo toen we in Elista een hotelkamer boekten. Toen kon ik er niets aan doen. Ze wilden onze paspoorten zien. 

Bij dit museum besloten we niet verder gebruik te maken van hun diensten. We gingen weg. Het is echt absurd dat er andere tarieven worden gebruikt voor buitenlanders. Hierna togen we naar een volgend museum, de galerie. We moesten 70 roebels per persoon betalen. Ik hield wijselijk mijn mond. In deze galerie waren diverse schilderijen te zien uit tijdperken vanaf 1800 tot de moderne tijd. In de laatste zaal was een aantal bekende werken te zien. Deze werken, modern, spraken me het meest aan. IN de andere zalen, waren er enkele werken die te typeren zijn als romantisch. Deze waren aardig, niet meer dan dat. In de eerste zaal werden we opgewacht door een vrouwelijke suppoost. Ze hield ons nauwkeurig in de gaten en begeleidde ons tot aan de volgende vrouwelijke suppoost die zich eveneens keurig hield aan de beroepscodes zoals ze die had geleerd: bij het naderen van een zal het licht uit doen, bij het verlaten van de zaal het licht weer uitdoen. De bezoekers observeren, zodat ze niets verkeerd doen. Ja, regime blijft altijd regime. We waren in het begin de enige bezoekers, op het eind kwamen we – toen we terug naar de uitgang liepen – nog iemand tegen. 

Daarna liepen we naar het Kremlin. Onderweg kwamen we langs een kleine Sint Nicolaaskerk. Ik maakte zo’n tachtig foto’s. In het Kremlin is de oudste Sint Nicolaaskerk te vinden. Hier was het zelfs toegestaan tegen een kleine vergoeding de binnenkant te fotograferen. Onderweg kochten we twee kookboeken in een van de twee boekhandels die Astrachan rijk is. De boekhandel was overigens goed voorzien van zowel buitenlandse als Russische literatuur. Ik kon goede foto’s maken omdat er niet veel mensen op straat waren. Logisch, de temperatuur was 38 graden. In feite waren wij gek op straat te lopen. We dronken een grapefruitsap met ijs in een modern cafeetje. We gingen een apotheek binnen omdat iedere apotheek voorzien is van airco. Tegen drieën waren we thuis. We aten en dronken bier en wijn. Daarna sliepen we tot half acht 's avonds. 

Opnieuw gegeten. Ik heb de foto’s gecatalogiseerd. Even na elven was het bedtijd, maar een stel jongens uit de flat bezorgde de familie stress door bij een vuurtje aan de ingang van de flat te drinken en daardoor veel lawaai te maken in de vorm van luid spreken. Er iets van zeggen helpt niet, ten tweede zouden ze wellicht onze auto kunnen beschadigen. De politie is niet de politie die we in Nederland hebben. Er zijn mensen die kritiek hebben op onze politie, maar de politie in Nederland behoort tot de beste politieagenten in de wereld.
posted on Monday, February 27, 2012 3:35 PM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Europa, een valse belofte

  Dordrecht, 04 februari 2024 In de jaren dertig van de twintigste eeuw hield Stefan Zweig drie lezingen. De eerste vond plaats in 1932 ...